StevnsCup 2020 – Resultat

StevnsCup 2020 – Sammendrag

For 3. år i træk afholdte Køge Sportsfiskerforenings Vandplejeudvalg den efterhånden famøse StevnsCup!Ganske som de forgangne år ved man aldrig hvad der er i vente:- Hvordan bliver vind og vejr? – Er natfiskeriet overhovedet startet?- Er vandet for koldt, eller for varmt?
Der er mange ubekendte i perioden op til StevnsCup – og de fleste af dem kan først konkluderes kort før det hele løber af stablen – I år var heller ingen undtagelse.
Først blev hele DK ramt af Corona, hvormed vi måtte ændre væsentligt på konceptet. Der var derfor mange ting, vi som arrangører skulle forholde os til, da Danmark blev lukket ned i starten af marts.Det endte med en lidt anden udgave end tidligere år: Ingen sociale arrangementer, ingen foredrag og ingen fysisk indvejning. Corona-reglerne blev slækket en del siden marts, men vi valgte at holde fast i særudgaven, da ingen jo vidste hvordan den kommende tid skulle forløbe.
Vi er derfor rigtig glade for, at alle – både sponsorer og deltagere – alligevel valgte at støtte om denne gode sag, hvor der både rejses penge til arbejdet i vandplejeudvalget og samtidig er rigtig flotte præmier – Tak for det!
Det skal ikke være en hemmelighed, at kort efter tilmeldingsfristen var udløbet ændrede vejrudsigterne sig til det – for at sige det mildt – værste tænkelige scenarie: Jævn østenvind – Åh nej!Som StevnsCup nærmede sig blev udsigterne dog væsentligt bedre med svage østlige vinde.Bevares – Det var ikke den mest optimale vejrudsigt, men langt bedre end den kort forinden.
Kort før det hele skulle løbe af stablen skete der noget sjovt – Lige præcis fredag, lørdag og søndag skulle vinden først være ikke eksisterende, og derefter komme fra nordvest om lørdagen. Kunne vi virkelig være SÅ heldige at få optimale forhold? Vindmæssigt ja, men det kom med en pris; Heftigt regnvejr krydret med lidt tordenvejr!

Endelig i gang eller?

Allerede Fredag kl 17 begyndte de første at møde op ved klubhuset for at få udleveret deltagerbevis.Udleveringen startede dog først kl 18.00, så der var rigeligt med tid for de fremmødte til at tale om vejrudsigterne.De fleste var meget enige: Der var lovet virkelig ringe forhold på konkurrencens første aften og nat. Ingen strøm på hele Stevns, nærmest ingen vind og voldsomt regnvejr hele natten. Langt de fleste gav udtryk for, at de troede langt mere på lørdag aften, hvor prognoserne var langt mere attraktive: God strøm, fralandsvind og tæt på ingen nedbør.

Takketalen
Uden de frivillige kræfter var der ingen StevnsCup – Det er klart for enhver.
Det er for alle personerne bag arrangementet en rigtig spændende aften, når det hele skydes i gang.Voldsomt mange timers planlægning, forberedelse og arbejde skal nu udfolde sig over en hel weekend, hvor deltagerne forhåbentligt får en fantastisk weekend, hvor der er styr på alt det praktiske.
Tilbagemeldingerne fra mange deltagere i dette års StevnsCup har allerede været overvældende positive, og det er vi rigtig glade for.Vi vil dog gerne sige en meget stor tak til personerne bag arrangementet: Allan, John, Michael, Peter og Dennis fra vandplejeudvalget. Yderligere skal der lyde en tak til en helt speciel person, der hvert år stiller op og hjælper til på dagen – Tak Sophie, du er en stjerne!

Mindst lige så vigtigt som de frivillige kræfter, så har vi to fantastiske sponsorer, som flot og gavmildt har støttet formålet hvert år – Det er vi super glade for og meget stolte over.

Hermed en astronomisk stor tak til Jagt og Fiskerimagasinet i KBH og Savage Gear Danmark – I er fantastiske!

Husk at støtte sponsorerne – De støtter os!

Vi vil også gerne takke personerne bag forskellige grupper og sider på Facebook for at reklamere, eller tillade os at reklamere, for StevnsCup’en, da vi pludseligt måtte ændre konceptet og havde brug for at sprede ordet om StevnsCup 2020.
Tak til:
Jagt og Fiskerimagasinet
Savage Gear Danmark
Fisk og Fri
Danish Custom Lures
MS Lures
FNV Paint Noah’s Endegrej
Havørredfiskeri på Stevns
Havørredfiskeri på Fyn
Havørredfiskeri for alle

Vi håber ikke, at vi har glemt nogen 🙂

Den massive omtale af StevnsCup 2020 resulterede i hele 75 deltagere – Det er ny rekord!
Det var virkelig en god overraskelse med så mange deltagere. Flere præmier og flere midler til vandplejens arbejde – Det er ren win-win 🙂

Tak til alle endnu engang!

Fangster og præmier
På trods af de mange deltagere var det et begrænset antal fangster af uvisse årsager, men alligevel nok til at alle præmierne blev uddelt.

Her er link til de tidligere opslag om vinderne af de forskellige præmier:
1. til 7. præmie
C&R lodtrækning
Eklund prisen

Hvad kan vi så lære af dette års StevnsCup?

Et ordsprog siger, at det ikke altid går som præsten prædiker – Sådan må vi også sige om både vejrudsigter og de flestes evne til at forudse en sommernat på Stevns kyster.
Natten til lørdag – Altså aftenen med de virkelig dårlige forhold – blev de fleste fisk fanget, og den lovede mængde nedbør udeblev selvom der da kom et dryp eller to rundt omkring 🙂
Natten til søndag – Altså aftenen med de attraktive forhold – var generelt ikke værd at skrive hjem om, og der blev fanget meget få fisk denne aften og nat.
Selv Dan – Vinderen for 3. år i træk – havde absolut ikke travlt med at fiske fredag aften.
Ved udleveringen var Dan slet ikke i tvivl om, at fiskene skulle fanges lørdag aften – Det var jo nærmest umulige forhold på konkurrencens første aften og nat. Derfor byggede Dan på sin camp frem til midnat, hvorefter han gik ud i vandet og kastede sit første kast.
På bogstaveligt talt 5. kast fik Dan så den første fisk på 57 cm – Med 2 personer inden for 30 meter til hver side, der havde fisket i 2 timer uden at mærke noget. Ikke mange timer senere huggede vinderfisken, og igen med flere tilskuere, der stadig ikke havde mærket noget – Men det er en helt anden historie 🙂

Det var i sandhed en oplevelse at se, hvor meget selv de meget erfarne Stevns natfiskere kunne tage fejl af forholdene på forhånd – Det viser dog bare, at alle kan være med.

Et stort tillykke til alle vinderne og tak til alle deltagerne, samt alle der bidrog med stemningsbilleder henover weekenden.

Tak for i år – Vi ses til næste år!

Følg med på Facebook eller vores hjemmeside https://koegesportsfiskerforening.dk/ hvor du også kan melde dig ind i DK’s bedste sportsfiskerforening, hvis vi selv skal sige det 🙂

Venlig hilsen,
Vandplejeudvalget