StevnsCup 2019 – resultat

Samlet resultat og beretning.

I 2018 var vejret absolut ikke med os – De fleste husker nok varmen, østenvinden og det alt for varme vand.

StevnsCup var i år derfor fremrykket en måneds tid i håb om, at forholdene ville være væsentligt bedre!

Det var derfor med en god del nervøsitet, at vi nærmede os d. 31 maj. Til alt held var vejrguderne med os i år, og der var udsigt til vest og sydvestenvind. I modsætning til sidste år var vandet dog stadig kun på ca 12-13 grader.

I ugen op til var der derfor heftig aktivitet på Stevns kyster for at se, om der overhovedet var kommet liv i nattefiskeriet endnu. Flere kunne konstatere at der trods alt var liv, men at det helt vilde natfiskeri endnu ikke var kommet rigtigt i gang på Stevns.

StevnsCup blev igen i år planlagt, forberedt og afholdt af en masse frivillige, som alle skal have et stort tak for indsatsen – Selvfølgelig også en tak til alle deltagerne – Uden jer var der ingen StevnsCup!

Som bekendt går alt overskud fra StevnsCup til KSF’s vandpleje aktiviteter, og det er derfor med stor taknemmelighed, at vi igen i år har modtaget flotte præmier fra vores sponsorer.
Mange tak til Jagt og Fiskerimagasinet , TopGrej.dk, Sport Dres samt Danish Custom Lures for præmierne – Det er bare så god stil at støtte op om vandplejen på denne måde!

StevnsCup 2019

Tilbage til selve konkurrencen…
Med 50 tilmeldte til StevnsCup 2019 var der godt med aktivtet på Køge Værft, hvor alle kunne afhente deres deltagerbevis fra fredag kl 17, da næsten alle blev afhentet inden kl 19.

At de fleste kystfiskere er et hemmelighedsfuldt folkefærd behøver ingen nærmere introduktion, så der blev uddelt mange skæve smil og manglende svar folk imellem, når der blev joket med pladser og nedgange ved klinterne.
Det var åbenlyst, at langt de fleste afhentede bevis og derefter nærmest løb ud til bilerne for at komme hurtigt afsted til kysten – Det er entusiasme, der vil noget!

Der var dog en junior – Kristian – der havde tilmeldt sig, men egentlig bare ville hjælpe til som frivillig henover weekenden. Super flotte hensigter fra Kristian, men det skulle gå en smule anderledes.
“Kristian, vil du med os ud at fiske? Du kommer dog først hjem i morgen tidlig!” og uden tøven svarede Kristian “Helt klart!”. Efter en samtale med Kristians mor, afhentning af grej og en god madpakke af selv samme mor, så var Kristian og 3 andre i gang med aftenfiskeriet under klinten – God stil!

Tilbage på Køge værft skulle Michael, der havde nattevagten, en tur udenfor omkring midnat. Udenfor hørte Michael lyden “Klik” – Det lød meget som en dør, hvor låsen blev aktiveret. Ganske rigtigt – Døren var nu låst. For at gøre en lang historie kort, så blev det en lang nat for Michael siddende i bilen med vagttelefonen.
Til alt held blev Michael dog ringet op ved 6 tiden om morgenen – Der var 2 fisk på vej til indvejning!
Så var det lange nat i bilen ikke forgæves!

Det var Dennis og Dan, der kom med fisk! Dennis med fisk på 1,9 kg og 54 cm samt Dan med en fisk på 3,19kg og 65 cm. Klokken blev 9 før Michael drog hjemad til et par fortjente timers søvn efter en lang nat bilen.

Men hov – Hvad var det der foregik ved inderhavnen? Alt var ved at blive spærret af – Der var cykelløb i byen. Den årlige “tøserunden” skulle afholdes lørdag, og det var derfor tæt på umuligt at parkere i nærheden af Køge Værft.

Martin Lykke Kristensen om Havørredens vandring
Martin fortæller om vandringsruter
StevnsCup 2019
Martin fortæller om sammenhæng mellem temperatur og dybdepræferencer

Nuvel – Flere havde formået at komme forbi afspærringerne til fods, og foredraget om “Havørredens vandring” af Martin Lykke Kristensen gik i gang ca kl 16. Martin havde netop afsluttet sit PHD studie på DTU Aqua om havørredens vandring, og der blev virkelig lukket op for sluserne af viden! Lad os bare sige det lige ud – Der var virkelig guldkorn at hente for de fremmødte. Der var endda en god indikator på hvorfor natfiskeriet ikke var på toppen endnu i Martins undersøgelser – Vandet var ganske enkelt ikke varmt nok endnu. En smule ironisk 2018 taget i betragtning. Yderligere guldkorn omkring hvor langt de undersøgte havørreder svømmede på en dag, hvordan data fra en dybdemåler ser ud, når den med stor sandsynlighed er blevet til et måltid for en sæl og ikke mindst hvor aktiv en havørred er i forskellige dele af vandsøjlen afhængigt at vandtemperaturen i løbet af døgnet.
Hvis man ikke blev klogere på havørredens adfærd under dette foredrag – eller fik videnskabeligt bekræftet eller afkræftet egne erfaringer på kysten, så kan man slet ikke have været tilstede 🙂 Tak for et kanon foredrag, Martin!

Tilbage til konkurrencen…

John, formand i KSF, havde fået æren af den sidste nattevagt og der kom flere kendte ansigter forbi lørdag aften til hygge og røverhistorier, så John havde derfor godt med selskab til godt ud på aftenen.
Da John lå bedst i sin skønhedssøvn kl 2 om natten ringede vagttelefonen! Det var Michael – Der var fisk på vej! Ja, ham der havde siddet i sin bil hele natten før.
Ikke længe efter trillede Michael ind på pladsen med bilen – I sækken var en flot havørred på 2,46 kg og 59,9 cm. Vi må bare sige, at det må have været retfærdighedens gudinde, der oppede sig lidt!

Søndag formiddag blev der gjort klar til præmieoverrækkelsen. Der havde henover hele weekenden været meldinger fra kysten om, at der var pænt med fisk, men der ikke var mange der sneg sig over de 50 cm, som det jo krævede. Der var flere, der gav det et godt forsøg søndag morgen, da forholdene var ganske fine!
Dan følte sig absolut ikke sikker på at vinde med sin fisk på 3,19 kg, hvorfor han også havde fisket hele natten igennem igen for at fange en endnu større havørred – dog uden held.
Han sad nervøst under pavilionen frem til kl. 12 og håbede på at der ikke kom en større fisk ind i sidste øjeblik!

Da kl blev 12 åndede Dan lettet op, og det er vidst ingen hemmelighed, at han var ret glad! Der blev dermed indvejet 3 havørreder over 50 cm, og resultatet gav derfor sig selv:

1. Dan – 3,19 kg og 65 cm

2. Michael – 2,46 kg og 59,9 cm

3. Dennis – 1,9 kg og 54 cm

StevnsCup 2019

Efter en dommervotering vandt Lasse C&R konkurrencen for bedste håndtering af fisken og Kristian (Junior) Skopljak vandt fotopræmien for et billede, der bedst og flottest gengav stemningen og følelsen af natfiskeriet om sommeren på Stevns.

Vinderbilledet

Der blev uddelt en ekstrapræmie til Janus, der deltog i C&R konkurrencen, for at genudsætte en ny personlig rekord – Det var rigtig god stil!

Herefter blev der trukket lod om endegrej fra DC Lures blandt de fremmødte deltagere. Vi må lige nævne den kreative indpakning fra DC Lures – Det var virkelig fedt lavet!
Yderligere havde Junior Kristian doneret nogle fluer som ekstra lodtrækningspræmier – God stil!

Da alle præmier var uddelt bad formanden om ordet for at få feedback på StevnsCup fra de fremmødte.
Det blev en rigtig god dialog og der kom virkelig mange gode input, som med sikkerhed bliver taget med i næste års StevnsCup. Tak for det!

Vi kan allerede nu afsløre, at der næste år vil være en helt ny pris at få tildelt. Det er en såkaldt “Eklund-pris” – En Eklund-pris uddeles til den mest uheldige deltager i StevnsCup!
Prisen kommer af dette års mest uheldige deltager, Kristian Eklund.

Det lykkedes ham at falde flere gange, hvilket i alt resulterede i 1 stk ødelagte waders, 1 knækket stang, og 2 ødelagte hjul. For lige at slå det helt fast, så faldt sålen af hans ene vadestøvler af den første aften.
Vi mener derfor, at prisen ikke kan hedde andet end “Eklund” prisen 🙂

Der skal igen lyde en meget stor tak til alle sponsorerne, der gavmildt donerede flotte præmier, og uden jer var dette arrangement med så flotte præmier ikke muligt – Mange, mange tak!

Vi kan i øvrigt oplyse, at overskuddet fra StevnsCup 2019 endte på 2223 kr. Beløbet allokeres ubeskåret til KSF’s vandpleje aktiviteter.

Husk at støtte vores sponsorer, der alle har støttet det gode formål – De støtter os!

God sommer til alle, og vi ses til StevnsCup næste år!