Genetablering af gydebanker i Køge å.

Køge kommune og HedeDanmark havde inviteret Køge Sportsfiskerforening og alle vandløbsinteresserede til genetablering af gydebanker i Køge å.

Dagen startede ud med etablering af gydebanker med maskinkraft fra tidlig morgen.
HedeDanmark var mødt op med yderst kompetente maskinførere. Det var en fryd for øjet at se, hvordan gydebankerne på smukkeste vis – med en kærlig hånd på instrumenterne i styrhuset – blev genetableret.

I takt med at folk begyndte at dukke op ved åen steg stemningen.
Det var både velkendte og friske nye ansigter, og stemningen stiger altid lidt ekstra, når vores kære vandranunkel (Læs: Per) også dukker op.
Vi blev dog noget overrasket, da en amerikansk studerende fra Københavns Universitet dukkede op efter at have brugt tre timer med offentlig transport. Hun ville gerne høre mere om vores restaureringsarbejde. Vandranunklen delte derfor ud af både viden, erfaringer og ikke mindst dårlige jokes, og der er med sikkerhed nu nok materiale til mindst én afhandling.

Mens de sidste gydebanker blev etableret ved 11-tiden, blev der af Køge kommune elfisket mellem gydebankerne til stor interesse for de fremmødte.
De fremmødte – herunder flere lokalpolitikere og medier – så under elfiskeriet både gode jokes, gak og løjer samt ørredyngel, krebs, grundtling, elritse, ål og den sjældne pigsmerling.

Inden det var tid til at få skjulestenene i åen bød HedeDanmark på mad og drikke ad libitum – Et stort hit!

De fremmøde var ekstremt arbejdsomme – dog med undtagelse af formanden, som sædvanligt – og der gik ikke længe før skjulestenene var lagt i åen, hvor de hører til.

Ikke nok med at KSF i dag var med til dette genetablingsprojekt, så blev der samtidig udsat halv-års yngel af egen avl fra elfiskeriet sidste år i de lokale åer. At KSF kan mønstre så mange frivillige til sådanne arrangementer på en og samme dag, det er vi meget stolte af!
Du kan læse mere om udsætningerne en af de nærmeste dage.

Der skal lyde en særlig tak til alle de frivillige, samt Køge Kommune og HedeDanmark.

Vi ses snart til næste projekt!